KALBOS DIENA

 Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo  pedagogo tikslas yra prakalbinti mažąjį, mokyti reikšti mintis, emocijas, išklausyti,  pamažu atsakyti į klausimus ilgesniais sakiniais, pasakoti, skatinti fantazuoti, įsivaizduoti ir t.t. Sakytinei kalbai plėtoti pagaminome daug įvairių priemonių, kurios yra savitos, įdomios, ryškios ir netradicinės. Šiuo metu veikia priemonių paroda. Tikimės, jog unikalių priemonių  ir profesionalių pedagogų pagalba, padėsime atsiskleisti vaikų kūrybiškumui, sužadinsime jų smalsumą, plėtosime vaikų žodyną  ir gražinsime vaikų sakytinę kalbą.

Vis dažniau mūsų mažuosius kalbos, spalvų, skaičių, įvairių veiksmų moko išmanieji įrenginiai. Jei užsienio kalba kalbantis veikėjas kompiuteryje ar planšetėje tampa dažnesniu pašnekovu nei kalbantis gimtąja kalba, vaikas nejučia pradeda kalbėti ta kita kalba arba jos trumpiniais. Jei pirmais–trečiais vaiko augimo metais pagrindinis vaiko draugas būna kompiuteris, planšetė ar telefonas, labiausiai nukenčia vaiko kalbos raida. Jeigu pirmais ir antrais vaiko augimo metais vaikas neturi nuolatinio pašnekovo – tėčio, mamos, brolio, sesės ar kokio kito draugo – negausėja jo žodynas, nelavėja šnekamoji kalba, nekuriamas dialogas tarp vaiko ir suaugusiojo, tarp vaiko ir vaiko. Kompiuteris, planšetė, išmanusis telefonas – labai „parankūs“ prietaisai, jie patys kalba ir nereikalauja atsakymo, t. y. „nesuka“ vaikams galvos, tad šiems nereikia galvoti, stengtis atsakyti. Išmaniosios technologijos atima vaikų laiką iš tėvelių, kurie vis mažiau klausia, pasakoja ar atsakinėja į vaikų klausimus.

      Skatinti vaiko kalbą yra daug būdų: klausantis pasakų vystosi, turtėja vaiko kalba, jis išgirsta naujus žodžius, ugdomas kūrybiškumas, fantazija; klausydamasis lopšinių vaikas išgirsta aiškiai tariamus žodžius; mokantis trumpų eilėraštukų lavėja vaiko kalbos padargai, mokomasi aiškiai tarti žodžius. Svarbu kiek laiko bendraujama su vaiku ir svarbu Kaip ir apie Ką. Bendravimas ir knygų skaitymas su vaiku yra pats geriausias laisvalaikis.