Menu Close

Socialinis-emocinis ugdymas

 Socialinių emocinių įgūdžių  ugdymo programa „Kimochis“

        Ikimokyklinio ugdymo grupėse nuo 2019 metų vykdoma „Kimochis“ programa. Kimochis tai žaislai, išreiškiantys jausmus. Kiekvienas Kimochis (personažas) ,,slepia kokį nors jausmą“. ( Balandė Meilė, Lipšniakojė, Debesėlis, Vikšrelis, Katytė).

 Yra penki minkšti žaislai – kimočiai. Kiekvienas turi skirtingus jausmus, charakterį, pomėgius:

Balandė Meilė – atrodo lyg visų kimočių mama. Ji miela, rūpestinga ir pašalina visus nesklandumus. Balandė Meilė yra personažas, ugdantis vaikų kilnumą, rūpestingumą, išdidumą, dėkingumą ir optimizmą;

Debesėlis – nenuspėjamas personažas. Vieną dieną jis linksmas, kitą – piktas, koks bus trečią, niekas nežino. Jis padeda vaikams išmokti numatyti, planuoti ir naudoti tokį balso toną, veido išraišką ir žodžius, kurie nepaisant nemalonių jausmų padėtų išlaikyti teigiamus santykius;

Lipšniakojė – miela ir jausminga būtybė. Ji visada šypsosi, nori apsikabinti, neatsisako padėti, tačiau kartais neįvertina savo jausmų bei draugiškumo stiprumo ir taip užgožia kitus. Lipšniakojė padės vaikams išmokti susikoncentruoti;

Vikšrelis yra personažas, mokantis vaikus kaip įsijungti į žaidimus ir būti drąsiu siekiant savo tikslų. Vikšrelis – protingas, atidus ir labai atsargus.

Katytė – moka įtikinti. Kai ji ką nors nusprendžia, jos niekas nesustabdys. Katė yra personažas, ugdantis vaikų kantrybę, atlaidumą, paslaugumą, sugebėjimą sprendimus priimti gražiai. Moko būti lyderiais.

 Socialinių emocinių įgūdžių  ugdymo programa “Laikas kartu”

Laikas kartu – įrodymais grįsta programa, kuri padeda mokytojams kurti saugią mokymosi aplinką ir išmokyti vaikus įgūdžių, padedančių pasiekti sėkmę mokykloje ir gyvenime. Programa Laikas kartu orientuojasi į vaikų potencialą ir kreipia jų kūrybines galias taip, kad ateityje vaikai taptų gabūs, sveiki jauni žmonės, kurie turi pozityvius tikslus ir jaučia įsipareigojimus savo šeimai ir bendruomenei. Programą sudaro trys SEU kompetencijų blokai, sveikatai, prevencijai ir lyderystės gebėjimų ugdymui skirti moduliai. Kiekviena pamoka pateikia vaikų raidą atitinkantį turinį. Mokymo programoje siūloma integruotos veiklos, šeimos ir bendruomenės ryšių užmezgimo veiklos, taip pat įgūdžių stiprinimo ir praturtinimo veiklos.

Programa ir pamokos yra pagrįstos penkiomis pagrindinėmis SEU kompetencijomis. Kiekviena pamoka turi keturių etapų mokymo planą. Programos mokymas remiasi prigimtiniu vaikų smalsumu, dėmesys skiriamas sąveikai, kai mokiniai kartu mokosi sąvokų, mąsto ir stiprina kartu socialinius įgūdžius, atranda bendradarbiavimo, siekiant abipusių tikslų, naudą.

LIONS QUEST programos ugdo penkias esmines mokinių emocines ir socialines kompetencijas:

Savimonė: sugebėjimas išskirti ir atpažinti emocijas, adekvati savivertė, pasitikėjimas.

Socialinis sąmoningumas: empatija, ateities tikslų nusistatymas ir jų siekimas, socialinės įvairovės pripažinimas.

Atsakingas sprendimų priėmimas: sprendimų priėmimas įvertinus faktus ir galimą rezultatą,  pagarba kitiems, atsakomybės už kiekvieną sprendimą prisiėmimas.

Savitvarda: impulsyvumo kontrolė ir sugebėjimas tinkamai valdyti savo emocijas, nereikalauti skubaus asmeninių poreikių tenkinimo, atsparumas nesėkmėms.

Bendravimo įgūdžiai: dalykiškas emocijų valdymas, bendradarbiavimas, tarpasmeninis komunikavimas, pasipriešinimas neigiamam spaudimui, konfliktų sprendimas, gebėjimas paprašyti pagalbos.

Socialinių ir emocinių kompetencijų stiprinimas pamokoje, kurioje yra saugi, rūpestinga ir kontroliuojama mokymosi aplinka, skatina mokinius prisirišti prie mokyklos, mažina rizikingo elgesio tikimybę ir kartu pozityviai veikia akademinius pasiekimus.

Tyrimai patvirtina, kad SEU gali pozityviai paveikti mokyklos aplinką ir skatinti geresnius akademinius, socialinius ir emocinius pasiekimus. Durlak, Weissberg ir kitų atlikta metaanalizė, sudaryta iš 213 tyrimų parodė, kad mokyklose, kuriose integruotas SEU, buvo:

  • geresni akademiniai pasiekimai – įvertinimai buvo 11% aukštesni, palyginus su mokiniais, kuriems nebuvo taikytas SEU;
  • pagerėjusios nuostatos ir elgesys – didesnė mokymosi motyvacija, įsipareigojimas mokyklai, daugiau laiko skiriama namų darbams, klasėje vyrauja pozityvesnis elgesys;
  • mažiau neigiamo elgesio – sumažėjo neigiamo elgesio klasėje, mažiau agresijos, mažiau delinkventinio elgesio;
  • mažiau emocinio streso – mažiau mokinių sirgo depresija, turėjo nerimo sutrikimų, mažiau mokinių patyrė stresą ir socialinį atsitraukimą bei atskirtį.
Skip to content